Published On:Sabtu, 21 Januari 2012
Posted by Unknown
Tambo dan Silsilah Adat Minangkabau
Manuruik
warih nan bajawek nan takarang dalan tarambo samaso niniak Suri Dirajo,
undang simumbang jatuah, duo jo si lamo-lamo lah diluluahkan katanah
lakang, tigo jo jo sigamak-gamak lah dihanyuikan kaaia hilia. Sampai
kali dikali urek tunggang, dibucuik aka nan manjala, dibongka tunggua
nan dibumi, habih bakeh sarato jajak, hilang didalam pamakaian, lipua
dihati masyarakat, maso baraliah lah disitu.
Lah
lanyap undang-undang nan tigo, timbua ganti tukarannyo, undang-undang
tarimo tariak baleh, kok palu babaleh palu, nan tikam babaleh jo tikam,
hutang ameh baia jo ameh, hutang padi baia jo padi, hutang kato baia jo
kato. Dari zaman Suri Dirajo babilang maso kamudian sampai ka Datuak
Seri Maharajo nan Banego-nego tariak baleh taruih balaku.
Adopun
Datuak Seri Maharajo nan banego-nego junjuangan Puti Indajaliah anaknyo
baduo bagai balam, sikua jantan sikua batino, nan tuo Sutan Maharajo
Basa nan ketek Puti Jamilan. Anak nan sadang ketek-ketek. Wafatlah
Datuak Seri Maharajo Dirajo nan Banego-nego mangko tinggalah Puti
Indahjaliah sarato anak duo urang. Dek hilang biaso baganti, putuih
biaso bauleh, mati Datuak Seri Maharajo Dirajo nan Banego-nego diganti
jo Cati Bilang pandai. Adopun Puti Indahjaliah jo Cati Bilang Pandai
maadokan anak laki-laki nan banamo si Sutan Balun, jadilah antaro Sutan
Maharajo Basa sarato Puti Jamilan jo adiaknyo si Sutan Balun urang saibu
balain bapak.
Dek Datuak Seri
Maharajo nan Banego-nego undang-undang tariak baleh turun kaanak
kanduangnyo nan banamo Sutan Maharajo Basa manggantikan bapaknyo, Sutan
Maharajo Basa lah mangaku biang tabuak, nan mangadin gantiang putuih,
sesudah Datuak Seri Maharajo nan Banego-nego bapulang karahmahtullah.
Sutan Maharajo Basa kokoh mamacik jo manjalankan undang-undang tariak
baleh nan diwarisi baliau dari niniak sampai ka bapak. Dek lamo kalamoan
nan Sutan Maharajo Basa duduak mamacik tampuak tangkai di Pariangan jo
Padang Panjang, gadang lah pulo si Sutan Balun, aka panjang pikiran
lanjuik, budi dalam bicaro haluih, manurun warih ayahnyo, nan banamo
Cati Bilangpandai. Lorong di Cati Bilangpandai maso Datuak Seri Maharajo
nan Banegonego duduak manjadi tampuak tangkai, mangaku banda sabuah,
nan mahitam mamutiahkan, tampek batulak mangko bajalan, bakeh kurang
minta tukuak, kok singkek minta diuleh, panambah aka jo budi, panukuak
paham jo kiro-kiro dek Datuak Seri Maharajo nan Banego-nego. Kalau
manuruik buni tambo, nan diri Cati Bilangpandai, asa nan dari jauah
bana, dari bangso Sangsekerta. Urang subarang lauik gadang, pueh
mambilang taluak rantau, aka cukuik ilimu banyak, pikiran mandaun aua,
gudang ulemu jo bicaro. Lah gadang anak kanduangnyo nan banamo si Sutan
Balun lalu ditunjuak diajari caro baraka baulemu sampai kapaham jo
bicaro.
Dek pandai si Sutan Balun
ulemu lah banyak nan dikanduang, tiliak nyato pahamnyo haluih, lah dibao
duduak basidang didalam Hukum mahukum atau timbang manimbang didalam
koto jo nagari. Dek lamo bakalamoan lah habih maso mudo matah umua
manjalang tigo puluah antaro Sutan Maharajo Basa jo diri si Sutan Balun,
dek tiliak pandang rang nagari, lah bak intan dengan podi, lah asiang
kalabiahan, lain-lain kagadangan, intan cayo nan dalam, nan podi kilek
nan labiah, ragu rang banyak kamamiliah.
Dek
rakyat di Pariangan sarato jo Padang Panjang lah samo dianjuang tinggi,
lah samo diamba gadang, nan sorang lah tampat takuik, nan sorang lah
bakeh sangko, badanga kato kaduonyo. Kalau didalam dihalusi, jikok
dihindang-hindang bana, tantang ditajam pamikiran,atau dibudi nan
marangkak, balabiah yakin rang nagari, io kadiri si Sutan Balun. Sajak
dizaman Datuak Suri Dirajo, sampai kamaso niniak Seri Maharajo nan
Banegonego, urang lah batambah-tambah, koto lah batambah rami, korong
kampuang lah batambah sampik, dicari tenggang jo bicaro, kok sampik
patuik dipalapang, nan sasak luruih dipalaweh, alam leba dunia lah
lapang, rimbo banyak nan kadirambah, tampek mambuek korong kampuang
untuak kakoto jo nagari, hutang malambeh jo malamun, tingga malambang
manaruko.
Tatkalo samaso itu tibo
parentah dek nan kuaso, dari nan mamacik tampuak nagari, tampuak tangkai
koto jo nagari, manyuruah mancari tanah nan elok, nan rancak tampek
baladang, bakeh badubo jo batahun, kok bancah jadikan sawah, kok padang
bakeh bakabun, Baseraklah urang nan banyaktu, dikaki gunuang Marapi,
sabalah mandun jo salatan, sampai kakaki gunuang Sago, nan arah mantari
kamambungo lah ditunggu didiami. Sajak mulai bataratak, sampai manjadi
koto jo nagari, lah luak panduduak Pariangan sarato padang Panjang
pindah katanah nan data. Sampai sakarang iko kini, nan tidak
barubah-rubah banamo luak Tanah Data, dek lah kurang urang Pariangan
luaknyo ka Tanah Data. Dek lamo kalamoan lah sasak pulo Tanah Data
diulang pulo mamindahan, kaum nan banayak akambangan nan lah sunduik
manyunduik, lah banyak anak pinaknyo, dibagi-bagi tak basibak,
diagiah-agiah tak bacarai. Dicarikan pulo tampek pindahnyo, dilapeh
jarah jo paninjau, caro mairik nan batali, ibarat jinjiang nan
batangkai, mancari tanah nan subua, nan elok tampek baladang, bakeh
badugo jo batahun sarato untuak korong kampuang kajadi koto jo nagari,
Lah bajalan urang ampek kaum langkok jo alat pabakalan, sarato pakakeh
kaparambah, pai malereng gunuang Marapi pai katimua dengan barat.
Dari
mandaki alah malereng, sampai manurun kakakinyo, kabagian sabalah
barat, alua mantari katacampuang lah banyak tampek nan elok, nan patuik
ditunggui ditanami, Baiakpun lurah jo baluka, bancah barayia untuak
sawah, baluka bakeh bataranak, nan lakuak kajadi tabek, alah lah tampak
balako, tingga marambah ananami. Lah sampai urang ampek kaumkakaki barat
gunuang Marapi situ tatumbuak pajalanan katapi lubuak jo sungai. Aia
jania lubuaknyo dalan, kaateh hulu basimpang, kabaruah aia sabuah lah
jadi satu ilirannyo, hilia malereng kaki bukik, babatu bakasiak banyak,
babelok balingka-lingka. Lubuak banamo Lubuak Agam, mudiak hulunyo
bacabang duo, sabuah banamo Sungai Janiah sabuah banamo Batang Tambuo,
Nan mulai dari Lubuak Agam hilia lalu kamuaro lakek namonyo Batang Agam
sampai sakarang iko kini nan tidak batuka batimbang, namo asa indak
barubah, banamo Batang Agam juo. Lah salamat urang nan ampek kaum tibo
diranah Lubuak Agam, datanglah kaum nan kaduo, manuruti kaum nan
partamo. Lorong nan datang nan kaduo, dari luak Tanah Data, sabanyak
ampek kaum pulo, sarato alat kalengkapan.
Salasai
kaum nan kaduo, mangiriang kaum katigo, sabanyok ampek kaum pulo
manuruik kaum nan dahulu. Panyudahi kaum nan kaampek sabanyak ampek kaum
juo, samo manuju ka Lubuak Agam. Tantang parangkatan nan dahulu, iolah
kaum nan partamo, masuak karanah Lubuak Agam dari Luak Tanah Data lah
baseraknyo disitu, dikaki gunuang Marapi, mancari tanah hutan nan elok ,
bakeh babuek sawah jo ladang, tampek mandirikan korong kampuang.
Disalingka Batang Tambuo, salilik aia sungai janiah, lapeh kakaki bukik
nan tinggi, hampia kapinggang gunuang Marapi, bagian ka Timua jo Utaro,
diuni dek angkatan nan partamo. Mako jadilah koto jo nagari Agam Biaro,
Balai Gurah, sarato Lambah jo Panampuang, sampai ka Canduang jo Lasi,
dari puhun lalu kaujuang. Lorong dikaum nan kaduo, mambuek koto jo
nagari, sakaliliang kaki bukik nan tinggi, salingka ngarai nan dalam,
ampek nagari saedaran. Iyolah Kurai jo anuhampu, Sianok, Koto gadang,
urang nan ampek angkek juo, ampek koto nyo dirikan. Urang nan angkek
katigo, lah malambeh jo malamun, manaruko sawah jo ladang, kapinggang
gunuang Marapi, mahadok mantari katacampuang, sabalah ateh Banuhampu.
Dibueklah nagari ampek pulo, iolah Sariak jo Sungai pua, Batu Tagak jo Batu Palano.
Urang
angkek nan katigo, ampek juo sakali angkek, parangkatan nan datang
panyudahi, sabanyak ampek kaum juo, baserak pulo nyo kasitu, iolah kakai
gunuang Singgalang, mambuek nagari ampek pulo, iolah Guguak,
Tabeksurojo, Balingka, Koto Pambatan. Baitu kato nan dijawek, uraian
pituah guru, nan dikarang ditambo alam, didalam alam Minangkabau. Itu
nan angkek pangabisan, ampekampek sakali angkek, banyaknyo ampek kali
angkek, jadi katonyo anam baleh, urang Ampek Angkek kasamonyo, Tapi
sakarang iko kini, nan lai bak rupo bak namo, hanyolah angkek nan
partamo, nan lain tidak tasabuik, nan banamo Ampek Angkek, iyolah Agam
Biaro, Balai Gurah, sarato Lambah jo Panampuangan, sampai ka Pasia
Canduang jo Lasi, nan Tigo angkek lah tasisiah lah tingga sajo
disajarah. Alah salasai Luhak Agam, lah dapek pulo tampek nan elok,
dikaki gunuang Sago, bagian timua jo utaro, sampai kalereng Gunuang
Bongsu, salilik Batang Lampasi, Salingka Batang Sinama, saedaran Batang
Agam, tanah data ranahnyo laweh, banyak bancah kajadi sawah, utang
malambang manaruko, tingga dek urang kamangakok. Pihak dininiak maso itu
nan mamacik tampuak maso itu, disiapkan kaum nan kapindah, dibagi kaum
nan banyak, nan lah kambang balabihan, lah sajuik sawah jo ladang, kaum
banyak sawah lah sudah, tak dapek manukuak lai, itulah urang nan dibagi,
diagiah-agiah tak bacarai. Sampai sakarang iko kini, itu nan disabuik
urang, banamo panjang bakaratan, atau laweh basibiran. Rantangan banyak
nan kapindah, dari Luhak Tanah Data kalereng utaro Gunuang sago. Adolah
limo puluah kaum, cukuik jo alat pabakanyo, langkok jo tukang jo nan
pandai, sarato jo dukun pandai ubek, samo barangkek kasamonyo, manuju
lereng Gunuang Sago, manurun antaro Gunuang Marapi jo Gunuang Sago,
batamu lurah dituruni, sampai katapi Batang Agam, Disubarang Batang Agam
hari patang malampun tibo, samo barantilah disitu, urang nan limo
puluah kaum. Mamun barisuak pagi hari, saat malangkah nan lah tibo, maso
bajalan nan lah datang, bakumpualah urang nan limo puluah kaum, nak
salangkahnyo bajalan, nak sabondong samo lalu, nak sasentak samo suruik,
lah himpun urang nan banyak tu, sampai dihetong banyak kaum, hilanglah
urang limo kaum. Kato satangah ahli adat, urang nan hilang duo kaum,
satu Datuak Mureka Panjang Jangguik, kaduo Datuak Mureka Putia Gigi.
Nan
Datuak Mureka Panjang Jangguik sarato rombongan jo kaumnyo tapasah ka
Kampa kiri, nan Datuak Mureka Putiah Gigi tapasah ka Kampa kanan, Adopun
dek urang nan bapandapek, hilang limo buah kaum, namo nan indak
tatunjuakan, gala nan indak takatokan. Hanyo pandapekan balimo, limo
koto dibueknyo, kasinan kaum tu bajalannyo, iyo ka Kuok jo Bangkinang,
ka Salo jo Aia Tirih, limo jo ka Rumbio, tapi nan namo jo gala indak
tatunjuak takatokan. Sabab karano nan bak kian, luak lah urang nan limo
puluah kaum, sabanyak limo atau duo kaum, bacarai ditangah Padang
Siantah, hilang nan balun tantu rimbo, kok hanyuik nan balun tantu
sungai, lah lamo mangko katahuan, lah sudah nagari kasamonyo, lah sampai
tampuah manampuah, lah samo jalang manjalang, situlah baru mako tahu.
Itulah asa jo mulonyo, disabuik luak Limo Puluah sabab lah hilang
sabagian, dalam nan limo puluah kaum. Sampai sakarang iko kini, tidaklah
lipua dek hujan, nan tidak lakang dek paneh, manjadi namo nan usali,
banamo luak nan tigo. Satu luak Tanah Data, luak (kurang) urang
Pariangan Padang Panjang, pindah katanah nan data. Kaduo luak Lubuak
Agam, luak (kurang) urang Pariangan Padang Panjang jo urang Tanah Data,
pindahnyo ampek kali angkek karanah Lubuak Agam. Nan Bongsu luak
Limopuluah, luak (kurang) urang Pariangan Padang Panjang, pindah kakaki
Gunuang Sago sabanyak limo puluah kaum. Baitulah warih nan dijawek, dari
niniak nan dahulu nan takarang ditarambo. Dimaso Sutan Maharajo Basa
sarato jo Sutan Balun, luak nan tigo alah badiri, tariak baleh alah
balaku. Hanyo lainnyo dari kini, iyolah warih katurunan, tidak pusako
dari mamak, bukan babanso dari ibu, hanyo pusako dari bapak kok banso
baitu pulo.
Catatan:
Tambo dan silsilah adat Minangkabau ini ditulis ulang menurut aslinya dari buku karangan, B. Datuak Nagari Basa. Terbitan CV. Eleonora, Payakumbuh
Diambil dari : http://minangmedia.com
Description: Tambo dan Silsilah Adat Minangkabau
Reviewer: Unknown
ItemReviewed: Tambo dan Silsilah Adat Minangkabau