Published On:Kamis, 17 Maret 2011
Posted by Unknown
MOTIF UKIRAN MINANGKABAU
PERAN KATA-KATA DALAM UKIRAN
Falsafah atau pandangan hidup masyarakat adat Minagkabau adalah “adat basandi syarak syarak basandi kitabullah” (ABS-SBK) “syarak mangato, adat mamakai, alam takambang jadi guru”
Dalam hal ini akal dan budi, keluasan perasaan budi sangat berperan, “manusia tahan kieh, binatang tahan lacuik, kilek baliung alah ka kaki, kilek kaco alah kamuko, tagisia lah labiah bak kanai, tasinggung labiah bak jadi”. Pepatah tersebut menuntut kearifan dan kebijaksanaan manusia dalam berkata bertindak dan bekerja. Sehingga disebut pula dalam adat “nan bagarih babalabeh” sebagai hasil kearif bijaksanaan sebagai berikut :
Dalam hal ini akal dan budi, keluasan perasaan budi sangat berperan, “manusia tahan kieh, binatang tahan lacuik, kilek baliung alah ka kaki, kilek kaco alah kamuko, tagisia lah labiah bak kanai, tasinggung labiah bak jadi”. Pepatah tersebut menuntut kearifan dan kebijaksanaan manusia dalam berkata bertindak dan bekerja. Sehingga disebut pula dalam adat “nan bagarih babalabeh” sebagai hasil kearif bijaksanaan sebagai berikut :
Basilek diujung lidah
Malangkah dipangka karih
Bamain diujuang padang
Tahu dikieh kato putuih
Tahu digelek kato abih
Tahu diereang jo gendeang
Sarato kurenah jo baenah
Tahu dirunciang ka mancucuak
Tahu dirantiang kamalantiang
Tahu didahan kamahimpok
Tahu digantiang nan kaputuih
Tahu dicondong kamahimpik
Tahu dibiang nan katabuak
Tahu diunah kamahambek
Tahu dibayang kato sampai
Bamain diujuang padang
Tahu dikieh kato putuih
Tahu digelek kato abih
Tahu diereang jo gendeang
Sarato kurenah jo baenah
Tahu dirunciang ka mancucuak
Tahu dirantiang kamalantiang
Tahu didahan kamahimpok
Tahu digantiang nan kaputuih
Tahu dicondong kamahimpik
Tahu dibiang nan katabuak
Tahu diunah kamahambek
Tahu dibayang kato sampai
Dalam melahirkan motif-motif dasar ukiran juga terdapat ungkapan adat atau pepatah petitihnya sebagai pangkal tolak renungan seni ukir Minangkabau.
Ukia banamo bungo janggi Sakaki samundam panuah Dibaliak gunuang maha biru Ditangahnyo tatandu bararak Kiri kanan baaka cino Kaliliang bungo sari manjari Warano kambang gumirab Turang manurang biludu gandum Siba batanti kiri kanan Buatan jambak jambu erang Batatah intan co padi Ruponyo bagirinyam Kilau gumilau camburano Ukia banamo dandam tak sudah Salusin buliah diragam Salaso dapek dilariak Maukia dipapan laweh Elok arak dihari paneh Rancak lenggang di jalan data Tiok kelok nampak baliku Makanan ukia kasamonyo Cancang tadaeh jadi ukia Alam takambang jadi guru Raso pareso tagak ditangah | Alua jo patuik mangamudi Panakiak pisau sirauik Ambiak galah batang lintabuang Salodang ambiak kaniru Nan satitiak jadikan lauik Nan sakapa jadikan gunuang Alam takambang jadi guru Nan Basaluak nan balaka Nan Bakaik nan bagagang Supayo tali nan jan putuih Kaik kaik nak jan sangkah Kaluak paku kacang balimbiang Tampuruang lenggang lenggokkan Bawo manurun ka Saruaso Anak dipangku kamanakan dibimbiang Urang kampuang dipatenggangkan Tenggang nagari jan binaso Tenggang sarato jo adatnyo Pilin aka nak mamanjek Pilin jariang nak barisi Ramo-ramo sikumbang jati Katik Endah pulang bakudo Patah tumbuah hilang baganti Pusako turun ka nan mudo |
LETAK UKIRAN
Walaupun tempat ukiran pada sebuah rumah “gadang” tidak muthlak ada satu jenis ukiran, namun hal ini diatur dan berpedoman juga pada ukuran “jangko” dalam adat. “Patut senteang” tidak boleh dalam, “patut” dalam boleh “senteang” , didalam “alur” dengan “patut, malabihi ancak-ancak, mangurangi sio-sio, talampau aru bapantiangan, kurang aru cirik kambiangan, condong mato ka nan elok, condong salero ka nan lamak.
Namun secara umum dapat dijelaskan letaknya pada bahagian rumah “gadang” yang walaupun pada beberapa daerah di Minagkabau masih terdapat perbedaan. Adapun tempat atau letak ukiran serta jenisnya adalah sebagai berikut :
PADA LINGKUNGAN ANJUANG RUMAH
Jenis atau Ragam Ukiran : | Penempatan atau lokasi Ukiran : |
| pada pereng pada papan galuang pada dinding hari pada papan salangko pada papan sabalik anjuang pada paso-paso pada tarawang pada lambai-lambai tagak pada camin-camin pada petak dindiang hari |
PADA BADAN RUMAH
Jenis atau Ragam Ukiran : | Penempatan atau lokasi Ukiran : |
| pada papan garebek kepala pintu pada lambai-lambai garebek pada lambai-lambai di atas garebek pada dindiang tapi/jendela pada konsen jendela pada konsen jendela pada papan sakapiang di bawah pengadan jendela pada papan sakapiang di bawah pengadan jendela pada papan sakapiang di bawah pengadan jendela camin-camin jendela camin-camin jendela camin-camin jendela |
PADA TEMPAT-TEMPAT YANG UMUM LAINNYA
Jenis atau Ragam Ukiran : | Penempatan atau lokasi Ukiran : |
| pada tepi ukiran besar pada tepi ukiran besar pada ukiran tengah pada lambai-lambai pada lambai-lambai pada ujung-ujung pekayuan/balok dibawah kasau dan lain-lain pada lambai-lambai dinding pada tepi ukiran pada tepi ukiran pada papan dinding ujung ukir pekayuan / balok pada hamparan pada pain dan tiang pada tempe-tempe panjang pada les plang pada pangka ukiran pada tiang-tiang besar penutup ukiran pada gonjong pada atap penipiran pada serambi / rumah gonjong pada tuturan atap pada lesplank / les tempe pada dindiang hari pada pintu pada dindiang pada ujuang peranginan pada ujuang peranginan |
Ragam Dan Jenis Ukiran
( 01 )
SINGO MANDONGKAK JO TAKUAK KACANG GOREANG | |
Singo mandongkak namonyo ukia Ukia di papan nan sakapiang Dirumah gadang sulangko gadiang Di dalam lumbuang nan bapereng
Asa di Agam Balai Gurah
Kiasan jago pado adaik Ingek-ingek sabalun kanai Sadio payuang sabalun hujan Ingek-ingek nan di ataeh Nan di bawah kok mahimpok Baitu kieh ibaraitnyo |
(02)
CARANO KANSO | ||
Carano kanso namonyo ukia Siriah gadang lingka-balingka Balingka jo arai pinang Batukuik dulamak kaco
Kuniang sacoreng di atehnyo
Pananti sutan jolong pulang Sajamba makan mairiangnyo Latak diateh pintu biliak
Suko rayo raso dipakai
Sanang siat puti bakuruang Cupu bakaran basusun nyato
Santo timbakau pakaian adat
Latak di dalam carano kanso Suatu talatak di tampeknyo Ukia dikarang tampuak tangkai
Pakaian balai nan saruang
Pariangan jo Padang Panjang Ukia tuo ukia usali Warih dek anak Indo Jati Warih nan indak putuih Tutua nan samo kito danga |
03 )
SIRIAH GADANG | |||
Siriah gadang siriah balingka
Kuniang sacoreng diatehnyo Baaleh batadah tampan Hulu adat kapalo baso Pangka kato hulu bicaro Panyingkok peti bunian Pambukak biliak nan dalam Susunan dari Priangan Buatan Parpatiah Nan Sabatang Tidan nan turun dari ateh Balingka jo mufakat Balingka jo limbago
Jadi pusako alam nangko
Latak diateh pintu biliak
Dijujuang jo mufakat Dipikua kato baiyo Barundiang sasudah makan
Batanyo salapeh arak
Siriah gadang manjadi punco Anak kunci dalam hetongan
Tando adat badiri nyato
|
Nan tampak sirah balingka
Isinyo adat jo pusako
Bapahek diateh papan
Baukia ditimbago
Bacacak ateh batu
Manjadi pado zaman
Tando biti adat bapakai
Tinggi nan amban jantan
Dalam juo takasiak bulan
Pandai ukia di timbago
Pandai pahek pado kayu
Disitu hati mako sanang
Dilahia manahan bandiang
Di bathin manahan tiliak
Nan nyato nampak di mato
Nan bathin dibawo raso
Distulah latak makna siriah
Siriah sahalai nan bagagang
Gagang barangkai jo bungonyo
Bungo nan elok katiruan
Disinan tiruan adat
Di situ limbago tumbuah
|
Laweh dikambang ka alam nangko
Kucuik saleba daun siriah
Kok rimbun tampak di junjuangan Urek malakek di rumpunyo
Aka mancakam masuak tanah
Kok lah tampak siriah balingko
Mangundang pintak dengan pinto
Siriah naiak junjungan naiak
Baitu dandamnyo siriah nantun
Lakek di papan nan balariak
Ukiran di rumah gadang
Lukisan adat jo limbago
Jadi pakaian di istano
Manjadi suri tuladan kain
Umpamo ragi nan tadendeng
Dalam bathin budi marangkak
Lahianyo kayu nan balariak
Bathinnyo limbago cupak adat
Adat limbago tempat diam
di alam Minangkabau
Alam takambang jadi guru
|
( 04 )
BADA MUDIAK
ITIAK PULANG PATANG
| ||
Elok susun bada mudiak
Manyonsong aia samo sakato
Arak baririang samo saraso
Indak saiku nan mayalo
Saiyo sakato bakayuah mudiak
Tuah di ateh nan sakato
Cilako kato basilang
Dilukih diateh papan
Diukia di rumah gadang
Rumah gadang sandaran adat
Adat di alam Minangkabau
|
Indah nian tampak dimato
Raso dibawo turun
Dilahia bada nan disabuik
Di bathin adat jo limbago
Kieh ibarat caro Minang
Adat nan samo kito pakai
Tempe manempe ukia gadang
Salo manyalo dan nan banyak
Baitu latak ragam ukia
Alua patuik, barih balabehnyo
|
( 05 )
TATANDU MANYASOK
BUNGO JO BUAH NIBUANG
| |||||
|
( 06 )
LUMUIK HANYUIK | |||||
|
( 07 )
BUAH PALO PATAH | |||||
|
( 08 )
TAJI SIAREK | ||||||
|
( 09 )
PARUAH ANGGANG | |||||
|
( 10 )
SALANGKO | |||||
|
( 11 )
AKA TANGAH DUO GAGANG | ||||||
|
( 12 )
BUNGO PANCA MATOHARI JO RANTAK MALAM | |||||||
|
( 13 )
KUCIANG LALOK JO SAIK GALAMAI | |||||||
|
( 14 )
PESONG AIA BABUIAH | |||||||
|
( 15 )
SIKUMBANG MANIH ( I ) | |||||||
|
( 16 )
SIKUMBANG MANIH ( II ) | |||||||
SIKUMBANG MANIH ( III )
SIKUMBANG MANIH ( IV )
SIKUMBANG MANIH ( V )
|
( 17 )
LAPIAH BATANG JARAMI | |||||||
|
( 19 )
RUSO BALARI DALAM RANSANG | ||
|
( 20 )
KALUAK PAKU KACANG BALIMBIANG | ||
|
( 21 )
BUNGO DUO TANGKAI JO BUAH PINANG-PINANG | ||||||
|
( 23 )
DAUN BODI | ||
|
( 24 )
DAUN PULUIK-PULUIK | ||
|
( 25 )
GAJAH BADORONG | ||
|
sumber : http://muarobinguang.blogspot.com/
Description: MOTIF UKIRAN MINANGKABAU
Reviewer: Unknown
ItemReviewed: MOTIF UKIRAN MINANGKABAU