Pasambahan Penjemputan Pengantin Pria


  Percakapan  yang sering dilakukan pada saat penyambutan kedatangan marahpulai  sering dibawakan dengan bahasa yang sebenarnya tidak mudah dipahami.  Akan tetapi karena menyangkut upacara dan prosesi adat, maka pihak  keluarga anak daro dalam melakukan penyambutan akan diwakili oleh wakil  yang terbiasa memimpin upacara adat. Ikutilah percakapan yang terjadi  pada saat penerimaan kedatangan marahpulai.

Sutan Parmato : (juru bicara pihak keluarga anak daro berdiri sambil mengangkat sembah). : ” Ma angku Sutan Sinaro ? Sambah tibo ka haribaan angku !
Sutan Sinaro : (juru bicara pihak keluarga marapulai berdiri juga sambil mengangkat sembah). : ” Manitahlah angku Sutan Permato.
Sutan Parmato : “ Sungguahpun angku surang –  tampek ambo manibokan sambah – nan sarapeknyolah niniak mamak nan gadang  basa batuah – alim ulama cadiak pandai – suluah bendang dalam nagari  langkok jo Bundo Kanduang – amban puro limpapaeh rumah nan gadang –  sarato nan mudo-mudo – nan capek kakiringan tangan – parik paga dalam  nagari Ketek indak disabuik namo – Gadang indak diimbaukan gala – nak jo  sambah sajo kasadonyo – kami muliakan…(Kembali mengangkat Sembah dan melanjutkan lagi kata-katanya).
” Apo nan manjadi isi pasambahan – iolah tantangan kami alek nan  tibo – Nan sabondong lalu – satampuah suruik – sasuai jo janji nan  dikarang – sarato padan nan lah diukue – iolah tibo kami disiko – Kok  datang alah basambuik – kok tibo alah basonsong – lah dibao naiak kateh  rumah – kok duduaklah bakambangkan lapiak – alah kami balapeh angah.Baa  nan sakarang kini nangko – Kok dirantang namuah panjang – Elok dipunta  naknyo singkek – Batanyo kami ka sipangka – Kok ado nan taraso diati –  nan ta ilan dimato – alahko buliah dikatangahkan ?
Sutan Sinaro : “  Alah sampai di angku Parmato ?
Sutan Parmato :  “Alah, Sutan!
Sutan Sinaro : ” Apo nan manjadi panitahan dek  angku Sutan Parmato tadi – alah dalam adaik dalam pusako – alah taracak  diundang alah tasungkuik di limbago – Ibaraik urang batukang – alah  dibarih makan pahek – alah dirasuak manjariau – Tapi samatang pun baitu –  iyo juo bak pangaja urang tuo-tuo kito – Jikok babiduak banakodo –  Jikok bajalan banan tuo – Nak ambo elo kato jo mupakaik – mancari  rundiang nan saangguak – Basaba malah angku mananti !
Sutan Sinaro : “ yo ambo nanti malah
Sutan Sinaro :  (menunjukkan sembah kepada ninik mamak rumah : Dt. Batuah)
” Ma angku Datuak Batuah? sambah tibo kaharibaan angku datuak !
Sutan Sinaro : ” Tantangan rundiang alek nan  tibo indaklah raso kadiulang – Kok bisiak lah kadangaran – kok imbau lah  samo kalampauan – Baa di kito kini nangko – kok kato alun bajawek – kok  gayuang alun basambuik – iyo nak mintak sipaik bakeh angku Datuak – Baa  po dikito pambarinyo ? Baa nyo kalau angku datuk menyampaikan”. 
Dt. Batuah : ” Apo nan manjadi panitahan dek  Sutan tadi – iyolah kato sabananyo – adaik tanyo iyo bajawek – adaik  gayuang iyo basambuik – Tantang jawek bakeh si alek – jalan nan pasa  kito turuik – labuah nan golong kito tampuah – Jikok batanyo lapeh arak  jikok barundiang sudah makan – Pulang maklum bakeh Sutan !
Sutan Sinaro : ” Baa nyo kalau angku Datuak nan manyampaikan…?
Datuak Batuah : “  Karano Sutan nan manabang – eloklah Sutan juo nan manutuah!
Sutan Sinaro :  ” Jadi malah angku. (Lalu menunjukkan sembah kembali kepada St. Parmato)
” Ma angku Sutan Parmato? Maaf dimintak sapuluah jari – karano  lah rasah angku tagak mananti – maklumlah bajalan indak sadang salangkah  – jalan babelok bakeh lalu – Baa nan kini nanko – manjawek tanyo angku  tadi – lah kami cari rundiang nan saangguak – sarato kato nan sagumam –  kok bulek lah buliah digolongkan – picaklah buliah dilayangkan – iyo  jalan nan pasa juo nan batampuah – labuah nan golong juo kito turuik –  Jikok batanyo lapeh arak – jikok barundiang sudah makan – Sakitu sambah  bakeh Sutan!
Sutan Parmato : “ Kalau baitu putusan kato – tingga dikami manjalani – Bismillahkan lah diangku disitu – nak kami turuikkan pulo di siko !
(Acara “sambah Manyambah” terhenti sejenak untuk menikmati hidangan  yang disediakan tuan rumah. Setelah acara santap hidangan selesai  dilaksanakan, maka acara samabah menyembah kembali berlanjut yang tujuan  adalah undur pamit kepada Tuan rumah.
Selaku Pembawa acara –  Sutan Parmato kembali mengangkat sembah.
Sutan Parmato : ” Ma angku Sutan Sinaro ? Sambah tibo kaharibaan angku…!
Sutan Sinaro : “ Manitahlah angku Sutan Parmato.
Sutan Parmato : ” Kok makan iyolah sampai kanan  kanyang – Kok minum iyolah tibo dinan sajuak – Manjapuik kato nan tingga  – Maulang rundiang nan tadi – Kok ado nan tailan dimato – nan takano di  ati – alah koh kini buliah kami katangahkan…?
Sutan Sinaro : ” Katangahkanlah angku Sutan Parmato“.
Sutan Parmato : ” Kok makan iyolah tibo dinan  sajuak – Manjapuik kato nan tingga – Maulang rundiang nan tadi – Kok ado  nan tailan dimato – nan takano di ati – alah koh kini buliah kami  katangahkan…?
Sutan Sinaro : “  Dahalu bakapa rang ka Makah –  kini lah tabang jo pasawek – Dahulu kato baistinah – kiniko kato  basicapek – Disabuik sajo nan paralu – Iyolah tantangan kami nangko –  nan sabondong lalu satampuah suruik – namonyo urang tasarayo – tasuruah  dek angku…(sebutkan nama, suku dan kampung ayah calon pengantin wanita) – ” Datang kamari basamo-samo – untuak manjapuik marapulai – calon rang sumando jo minantu kami nan banamo…. …. (sebutkan nama calon pengantin pria) anak dari ….……. (sebutkan nama ayahnya serta suku dan kampungnya)
” Kok datang kami datang batadaik – ditingkek janjang – ditampiak  bandua – langkok jo siriah bacarano – Kok japuik kami japuik tabao –  sarato jo urang nan kamairingkan…!
” Awak baralek yo baabih ari – tapi pangulu yo baukatu -
 ” Karano itu pintak indak kabaulang – kandak indak kamanduo –  Tarimolah baju pambaokan kami – nak mintak dipakaikan kapado rang  sumando kami…!
Demikianlah,  percakapan kedua belah pihak, akan terputus sementara  sambil mempersilakan para tamu makan atau minum segelas air dan  mencicipi kue-kue yang telah disediakan. Setelah selesai acara santap  atau makan kue-kue kecil ini, barulah juru bicara pihak rombongan yang  datang kembali mengangkat sembah, mengulangi kembali pertanyaan yang  tertunda tadi.
Setelah jurubicara tuan rumah menyatakan bahwa rundingan sudah bisa  dilanjutkan, maka barulah jurubicara pihak kelaurga marah pulai secara  terperinci mengemukakan maksud kedatangan rombongan melalui alur  persembahannya.
Pokok-pokok isinya persembanhan harus memenuhi ketentuan-ketentuan adat menjemput marapulai sbb :
1.     Menyatakan bahwa mereka itu merupakan utusan resmi mewakili pihak keluarga calon pengantin wanita.
2.     Bahwa mereka datang secara adat. Maningkek janjang manapiak bandua dengan membawa sirih dalam carano.
3.     Bahwa tujuan mereka adalah untuk menjemput marapulai (sebutkan namanya dan nama orang tuanya dengan jelas).
4.     Menegaskan bahwa jemput itu jemput terbawa, sekalian dengan keluarga yang akan mengiringkan.
Kalimat-kalimat dalam alur persembahan bisa bervariasi panjang dengan  menyebut dan membeberkan kembali sejarah kelahiran seorang anak sampai  dewasa dan sampai berumah tangga atau mengulang-ulang tambo sejarah  ninik moyang orang Minang mulai dari puncak Gunung Merapi sampai ke laut  yang sedidih dsb. Tetapi itu tidak ada kaitannya sama sekali dengan  inti maksud kedatangan rombongan, kecuali hanya untuk memamerkan  keahlian si tukang sembah.
Sedangkan yang pokok menurut adat untuk disebut adalah yang  berhubungan dengan empat ketentuan di atas. Setelah keempat maksud itu  disampaikan, dan diterima oleh jurubicara tuan rumah maka barulah  seperangkat pakaian yang dibawa oleh rombongan penjemput diserahkan  kepada tuan rumah untuk bisa segera dipakaikan kepada marapulai. Sambil  menunggu marapulai berpakaian, barulah dilanjutkan lagi acara dengan  alur persembahan menanyakan gelar marapulai. Setelah selesai acara  sambah-manyambah ini, dan setelah selesai marapulai didandani dan  dikenakan busana yang dibawa oleh keluarga anak daro, maka sebelum  rombongan termasuk rombongan keluarga yang laki-laki berangkat  bersama-sama menuju rumah kediaman anak daro, haruslah marapulai memohon  doa restu terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya dan kepada  keluarga-keluarganya yang tua-tua dan yang pantas untuk dihormati dalam  kaumnya.
Oleh karena anak laki-laki di dalam kekerabatan Minang kalau sudah  beristeri biasanya akan tinggal di rumah isterinya, maka sering juga  anak laki-laki yang akan kawin itu disebut akan menjadi “anak orang  lain”. Sehingga peristiwa permohonan doa restu ketika akan berangkat  nikah,  seringkali menjadi sangat mengharukan, dimana yang dilepas dan  yang melepas saling bertangis-tangisan. Lazimnya dalam acara menjemput  marapulai ini, pihak keluarga anak daro juga membawa dua orang wanita  muda yang baru berumah tangga untuk dijadikan pasumandan yang  mengiringkan dan mengapit marapulai mulai turun rumahnya sampai  disandingkan di pelaminan setelah akad nikah. Pasumandan ini juga  didandani dengan baju kurung khusus dan kepalanya dihiasi dengan sunting  rendah.
(Sumber : Tata Cara Pelaksanaan Adat Minangkabau)


Music Playlist at MixPod.com
Description: Pasambahan Penjemputan Pengantin Pria
Reviewer: Unknown
ItemReviewed: Pasambahan Penjemputan Pengantin Pria













